Aesthetics and ethics of the fragment in Cuatreros (2016) by Albertina Carri

Authors

  • Maria Belen Contreras Universidad de Chile

Abstract

In this work, I analyze Albertina Carri’s Cuatreros as an essay film. Firstly, I focus on the outlining of the broken image that the film advances and also on the representational strategies that allow me to explore the thematic and properly visual features that link Carri’s work with the essay. Secondly, I analyze the ethical and aesthetic consequences of the film’s formal resources. I propose that the elaboration of a tapestry image works primarily as a non-systematic method to examine both personal and filmic memories. I offer a close reading of the audio-visual text that pays attention to its specificities as a medium, but that also goes back to concepts from the literary theorization of the essay form that are relevant to analyze the essay film. The conclusions show that in Cuatreros an interplay is established between an intimate-biographical dimension and a broader one ─namely, the issue of representing the dictatorial history of Argentina’s recent past.

Keywords:

cine argentino, ensayo fílmico, fragmento, Albertina Carri

References

Adorno, T. (2003). “The Essay as Form”. En Notas sobre literatura (pp. 11-34). Madrid:
Akal.

Amado, A. (2009). The fair image: Argentine and political cinema (1980 - 2007). Buenos Aires:
Colihue.

Battle, D. (2017). “Critique of “Cuatreros”, by Albertina Carri”. En Otros Cines. Recuperado de
http://www.otroscines.com/nota?idnota=11818

Bellamy, A. (2018), “Latin American Cinema-essay: Ignacio Agüero, voice and memory” En
Cuadernos Americanos 164. 61-82.

Benjamin, W. (1990). The origin of the German baroque drama. Traducción de José Muñoz Millanes.
Madrid: Taurus.

Bocchino, A. (2017). Show the archive. A reflection based on Cuatreros by Albertina Carri.
Trabajo presentado en VIII Jornadas Internacionales de Filología y Lingüística y II de
Crítica Genética "Las lenguas del archivo”.

Bongers, W. (2010). “Archive, Cinema, Politics: Latentes Images, Remains and Spectrums in Argentine and Chilean Films”. En Aisthesis Nº 48. 66-89.

Bürger, P. (1987). Theory of the Vanguard. Traducción de Jorge García. Barcelona: Ediciones
Península.

Carri, A. (Directora) (2016). Cuatreros. Buenos Aires: INCAA.

García, L. (2010). “Allegory and Staging. The work of the fragment in Walter Benjamin” En
Constelaciones. Revista de Teoría Crítica. Nº 2. 158-185.

García Martínez, A. (2006) “The image that thinks. Towards a definition of the
audiovisual ensayo”. En Comunicación y Sociedad. Vol. XIX N° 2. 75-105.

Jacobsen, U. & Lorenzo, S. (2009). The broken image. Palabras cruzadas. Apuntes y
notas (provisorias) sobre el ensayo fílmico (en Chile). Valparaíso: Fuera de campo.

Jameson, F. (2010). The cultural shift: selected writings on postmodernism
1983-1998. Buenos Aires: Manantial.

La Ferla, J. (2015). “Des-Carrian Writings. An audiovisual sample of Albertina Carri in the
Parque de la memoria”. En Catálogo - Albertina Carri. Operación fracaso y el sonido
recobrado. Recuperado de
https://issuu.com/parquedelamemoria/docs/catalogo_albertinacarri_final_simpl

Link, D. (2018). Remains of images, images without remains. Trabajo presentado en CRIC en la
Universidad de Valencia (Departamento de Comunicación Social. Curso de Cine y
Modelos Narrativos.

Link, D. (2017). “There is war”. Diario Perfil. Recuperado de
https://www.perfil.com/noticias/columnistas/hay-guerra.phtml

Peller. M. (2016). “Review of the installation “Operación fracaso y el sonido recobrado” by
Albertina Carri, Parque de la Memoria (Sala PAyS), CABA, 2015”. En Aletheia, volumen 6, número 12.

Rivera, M. (2014). Accumulating images. Is it resistance? En laFuga, 16. Recuperado de
http://lafuga.cl/acumular-imagenes-es-resistir/701