Life projects and opportunities in secondary education. New social demands for the chilean school system

Authors

  • Ismael Puga Rayo Universidad Central de Chile
  • Raúl Atria Benaprés Universidad de Chile
  • Rodrigo Fernández Albornoz Observatorio de la Educación Superior
  • Camilo Araneda Carrasco Licenciado en Sociología

Abstract

From the analysis of focus groups of students from different education institutions in Metropolitana and Biobío regions, the present work aims at gaining understanding of the process of construction of middle school students’ life projects, focusing on the association between the different spheres of life and logics of action in young projects from different strata. The results show the prominence of dominant patterns related to adult life, while marked differences are observed in terms of gender and class.

Keywords:

course of life, youth, expectations, inequality, subjectivity

Author Biographies

Ismael Puga Rayo, Universidad Central de Chile

Profesor Asociado de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Central de Chile. Doctor en Sociología.  Correo electrónico: ismael.puga@ucentral.cl

Raúl Atria Benaprés, Universidad de Chile

Profesor Asociado de la Escuela de Sociología de la Universidad de Chile. Máster en Sociología. Correo electrónico: ratria@u.uchile.cl

Rodrigo Fernández Albornoz, Observatorio de la Educación Superior

Observatorio de la Educación Superior, Consorcio de Universidades del Estado. Magíster en Economía Aplicada. Correo electrónico: rfernandez@u.uchile.cl

Camilo Araneda Carrasco, Licenciado en Sociología

Licenciado en Sociología. CAMICorreo electrónico: caranedacar@gmail.com